Jak przemycić strączki do diety – 5 najlepszych sposobów

Rośliny strączkowe, czyli między innymi soczewica (czerwona, zielona, czarna), fasola, ciecierzyca, soja, groch to nieocenione źródła białka, witamin i minerałów. Są ogromnie popularne wśród wegan i wegetarian jako baza i doskonały zastępnik mięsa w wielu daniach (co często nie jest wyczuwalne w smaku!). Wiele osób pyta – ale niby jak / gdzie /  z czym mam niby jeść te strączki? Dlatego dziś 5 sposobów jak przemycić je do swojego jadłospisu!

Sama przekonałam się do strączków już kilka lat temu, najpierw po prostu zastępując ryż soczewicą w jakimś prostym daniu. Pamiętam, że bardzo zasmakowała mi „ta soczewica”, jednak nie miałam pojęcia w jaki inny sposób mogę ją jeszcze jadać. Najprościej zastąpić jest właśnie ryż, kaszę, czy makaron, ale przecież nie do wszystkiego pasuje no i może się znudzić. Na szczęście strączki są na tyle uniwersalne, że sprawdzają się w naprawdę wielu daniach.

Kiedy trafiłam na typowo wegańskie przepisy utonęłam w ich gąszczu. Odkryłam, że to właśnie w nich znajdę milion sposobów wykorzystania strączków.

Jedyne co przeszkadzało mi jednak, to długie gotowanie, na które nie zawsze jest czas… Zaczęłam więc gotować je w większej ilości „na zapas”, a potem jeść przez kilka dni na przeróżne sposoby. I z takimi sposobami dziś do Was przychodzę!

ciecierzyca przepisy


Czyli… gotujemy całą paczkę soczewicy czerwonej lub zielonej/ cieciorki/ fasoli lub soi, czekamy aż się wystudzi, zamykamy w plastikowym pojemniku i chowamy do lodówki – teraz już tylko korzystać, nie ma wymówki, że czasu brak! Często wykorzystuję też strączki w puszkach, ale zdecydowanie taniej i zdrowiej jest ugotować ją samemu.

  1. Najprostszy sposób to wykorzystanie strączków jako zastępnik np. ryżu czy kaszy w potrawie typu gulasz warzywny/ mięsny czy inne dania jednogarnkowe.
  2. Wykorzystanie strączków w zupie – czyli wrzucamy do miseczki zupy typu krem garść ugotowanej ciecierzycy. Chyba wszyscy znają tzw. „groszek ptysiowy”, jednak nie jest to niestety zdrowa opcja. Dzięki wykorzystaniu kuleczek gotowanej ciecierzycy możemy uatrakcyjnić naszą zupkę i sprawić, że będzie bardziej treściwa.
  3. Pasta kanapkowa – wystarczy do ugotowanych czy puszkowanych strączków dodać ulubione przyprawy i smażoną cebulkę, a następnie zblendować i pasta kanapkowa na 2 dni gotowa! Nie wspominam nawet o pysznym hummusie…
  4. Jako tzw. „konkret” w zielonej sałatce  - dorzucenie np. gotowanej/ puszkowanej cieciorki lub fasoli do zielonej sałatki z kolorowymi warzywami sprawia, że staje się  ona tak sycąca, że nie ma potrzeby przegryzania jej chlebem.
  5. Upieczenie pasztetu albo ciasta – tak, wiem, że to wymaga dodatkowej pracy i wcale nie trwa krótko (jak to np. z pasztetami bywa- są raczej czasochłonne), ale gdy mamy już bazę w postaci ugotowanych wcześniej strączków, to pracy jest o wiele mniej! A o słynnym czekoladowym cieście z fasoli nie muszę chyba wspominaćJ
jak jeść strączki


Wiele osób twierdzi, że strączki wywołują u nich wzdęcia, jednak jest to wyłącznie spowodowane złym przygotowaniem - brakiem wymoczenia ich (oprócz soczewicy) przez całą noc i kilkukrotnego przepłukania. Gwarantuję, że taki prawidłowy proces ich przygotowania nie spowoduje żadnych wzdęć! Przy okazji przypominam o ciekawym pomyśle na wege - obiad z użyciem soczewicy LINK. Nasyci nawet największych głodomorów!

Lubicie strączki?

W jaki sposób spożywacie je najczęściej?

Pozdrawiam,

Martynika

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz