Zastępniki cukru – naturalne i sztuczne – różnice i zastosowanie

Tak, wszyscy już dobrze wiemy, że cukier nie krzepi i w ogóle to samo zło. Z tego też powodu oszałamiającą karierę robią wszelkie słodziki, jedne gorsze inne lepsze, wiadomo jak ze wszystkim.

O ile cukier nadaje się właściwie do posłodzenia wszystkiego, czy to na gorąco, czy na zimno, o tyle jego zastępniki już nie, dlatego też zanim zabierzemy się do upieczenia ciasta z jakimś słodzidłem, sprawdźmy czy w ogóle nadaje się on do tego i czy przypadkiem nie zmieni smaku naszego deseru, bądź dania.

Dziś prezentuję Wam popularne słodziki, które są łatwo dostępne i które sama przetestowałam. Tego typu „wynalazki” możemy szczęśliwie coraz częściej kupić już nie tylko w sklepie ze zdrową żywnością.


czym zastąpić cukier


Zacznijmy od podziału słodzików na sztuczne i naturalne. Nie będę się skupiała na pierwszej grupie, gdyż powinniśmy się ich wystrzegać, a najlepiej w ogóle omijać szerokim łukiemJ
Grupa słodzików naturalnych to Ksylitol, Erytrol i Stewia. Zaliczamy tu także miód, syrop klonowy i syrop z agawy, ale skupię się głównie na trzech pierwszych o najbardziej dziwnych nazwach.
Mamy więc całkiem spory wybór, ale czym różnią się i do czego najlepiej je wykorzystywać ?


Ksylitol

·         naturalny cukier brzozowy
·         nie ma posmaku, nie zmienia więc smaku potraw/ deserów – jest uniwersalny
·         właściwości zdrowotne: ma działanie przeciwgrzybiczne i przeciwpróchnicze
·         wygląd: lśniący, sprawia wrażenie lekko wilgotnego
·         spożyty w dużych ilościach może powodować biegunki
·         nadaje się do gotowania, pieczenia
·         jest 150-300 razy słodszy od cukru w zależności od odmiany
·         cena: ok. 30zł/ kg

Erytrol

·         cukier naturalnie występujący w owocach (gruszki, melony, winogrona) i pozyskiwany jest przez fermentację
·         ma takie same właściwości zdrowotne jak ksylitol
·         nie powoduje efektu przeczyszczenia
·         nie ma posmaku, więc może być uniwersalnie stosowany
·         zerowy indeks glikemiczny
·         dobry do gotowania/ wypieków, do słodzenia zimnych i gorących potraw, jednak nie sprawdzi się w ciastach drożdżowych !
·         słodkość to 75% słodkości cukru
·         cena: ok. 30zł/ kg

Stewia

·         roślinny słodzik naturalny występujący w postaci listków, proszku, płynu lub pastylek
·         ma charakterystyczny posmak, przez co nie nadaje się do wszystkiego!
·         można słodzić zimne i gorące potrawy
·         poprawia strukturę ciast (należy uważać, gdyż jego objętość jest inna od cukru)
·         jest odporna na wysoką temperaturę 180 stopni
·         jest 30 razy słodsza od cukru
·         zawiera witaminy i składniki mineralne
·         nie zawiera kalorii
·         cena: ok. 50-60zł/ kg

Inulina – często dodawana do stewii

·         naturalny słodzik występujący w cykorii
·         naturalny prebiotyk – stymuluje rozwój flory bakteryjnej jelit



Używacie zdrowe zamienniki cukru, czy raczej podchodzicie do nich sceptycznie?

Który z zastępników cukru lubicie używać najbardziej i do czego?

Pozdrawiam,
Martynika

13 komentarzy:

  1. Nie używam cukru, ani zamienników cukru. Chyba, że piekę muffinki na rodzinne zamówienie :) i o tyle jestem szczęśliwsza, odkąd odstawiłam wszelkiego rodzaju słodziki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O proszę;), ja używam, jednak bardzo mało i rzadko, a zastępniki uwielbiam!

      Usuń
  2. Używam wszystkich o których piszesz i nie wiem co ja bym bez nich zrobiła :-D

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie mieć takie info na jednej stronie. Dodane do zakładek!

    OdpowiedzUsuń
  4. Od jakiegoś czasu w "moim" Auchan pojawił się dział ze zdrowa żywnością i kusi mnie ksylitol, który na nim zauważyłam, ale cena nieco odstrasza. Mimo tego nie wyobrażam sobie picia gorzkiej herbaty (no, chyba że zieloną!) czy kawy. A że ostatnio zrezygnowałam z kupnych słodyczy i całkiem zgrabnie mi to wyszło, to teraz przymierzam się stricte do wyeliminowania białego cukru i innych produktów, które zawierają go w sobie dużo. No nic, będę myśleć nad tym ksylitolem, a na razie herbatę będę dalej słodzić miodem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kup sobie ksylitol lub stewię i używaj jej tylko do herbatki- taki mały luksus i jeszcze zdrowiej, na pewno jeszcze bardziej będzie cieszył cię ten kubeczek z taką świadomością.

      Usuń
  5. Syrop z agawy tez jest pyszny. Przypomina miod, ale jest bardziej slodki wiec można dodac mniej a efekt- słodycz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, jest pyszny. Używałam go jakiś czas, ale dowiedziałam się, że jest traktowany przez organizm tak samo jak cukier niestety, dlatego wolę inne słodzidła:)

      Usuń
  6. Używam cukru sporadycznie i jeśli już to tylko brzozowy. Ale miodem to nie gardzę :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Właściwie nie używam cukru - kupuję jedynie do ciast, a piekę góra raz rocznie :P

    Czasami herbatę dosładzam miodem albo syropem owocowym, który składa się z owoców, cukru i odrobiny kwasku cytrynowego. I to by było na tyle :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja jestem gigantyczną fanką erytrolu. Kupuję go połączonego ze stewią w siecie sklepów Stokrotka. Baaaardzo polecam ;)

    OdpowiedzUsuń