Masło migdałowe – jak zrobić samemu?

Na blogu zdecydowanie królują ostatnio orzechy i masło orzechowe!  
Znajdziecie już przepis jak zrobić domowe masło orzechowe (link),  najlepsze na świecie kanapki (link) z jego wykorzystaniem, a także migdały w miodzie z cynamonem (link).  
Dziś chciałabym podzielić się z Wami sposobem na masło z migdałów.

Pierwsza myśl – z czego zrobione jest masło orzechowe? No oczywiście z orzechów – jakich? Ziemnych, czyli fistaszków. Zdecydowanie rzadziej spotykane są tego typu wyroby z innych rodzajów orzechów.
Mój pierwszy, mały słoiczek masła migdałowego kupiłam w sklepie ze zdrową żywnością. Zaskoczyła mnie konsystencja – rzadsza, niż w przypadku tradycyjnego masła, ziarnista i niejednolita. 
Jeśli lubicie migdały, jak ja, myślę, że jest doskonałym urozmaiceniem!




Uwielbiam domowe odpowiedniki kupowanych produktów! Dlatego bez wahania, pomimo doskonałego składu „kupnego” gotowego produktu w słoiczku, postanowiłam przyrządzić je samodzielnie.
Kiedy uda mi się odtworzyć pierwowzór mam ogromną satysfakcję:), a jeszcze większą, gdy moja domowa wersja ma lepszy w porównaniu do niego skład!


Czego potrzebujemy?
2 paczki migdałów
Cukru brązowego Demerara
Soli (ja użyłam himalajskiej)

Na początek wrzucamy migdały na blachę do pieczenia i wkładamy na środkową półkę do rozgrzanego piekarnika (nie na najwyższą!) aby łatwiej było je później zblendować. W zależności od piekarnika, czas prażenia migdałów to 20 – 35minut w ok. 180 stopniach. Należy je co jakiś czas doglądać, by nie przypaliły się, bo nabiorą gorzkiego smaku. Ja zawsze wykorzystuję sytuację, że piekarnik grzał się w innym celu,  nie rozpalam pieca specjalnie – oszczędzam dzięki temu czas i energię.


Wyglądają pięknie, prawda? :) Ach!

Następnie partiami wrzucamy migdały do blendera, cały czas kontrolując, by robić przerwy i by blender nie przegrzał się. Możemy co jakiś czas otwierać pojemnik i za pomocą noża „ruszyć” ziarnistą masę, by ułatwić pracę blenderowi.

Na zdjęciu widać, że w gorącej, płynnej masie są pęcherzyki powietrza.

Kiedy uzyskamy pożądaną konsystencję – płynną, lecz gęstą – doprawiamy masło do smaku solą i cukrem i blend ujemy dalej, by składniki dobrze się połączyły. Ja akurat wolę, jeśli w maśle jest więcej soli, niż cukru, ale to moja osobista preferencja. Tak więc doprawiamy według własnego uznania próbując (uwielbiam to! J„Jak myślisz, czy jeszcze troszeczkę, czy już wystarczy…? Hmmm… Spróbujmy jeszcze raz..” ).




Kolejnym krokiem jest przelanie płynnej masy do słoika. Następnie czekamy, aż wystygnie i wkładamy do lodówki.

masło z migdałów


Nie martwcie się, że masło jest zbyt rzadkie na tym etapie. Dopiero po kilku godzinach w lodówce, gdy konsystencja będzie zwarta masło jest gotowe!

Dlaczego jem migdały?
  • Bo mają najwięcej witaminy B2 ze wszystkich orzechów (co jest istotne szczególnie dla wegetarian)
  • Bo zawierają dużo błonnika = sycą na długo
  • Bo zawierają zdrowe tłuszcze nienasycone (dobre dla serca i mózgu)
  • Bo obniżają cholesterol
  • Bo zawierają dużo białka (dobre dla mięśni)
  • Bo zawierają dużo wapnia (w 100g migdałów jest go aż 200mg)
  • Bo zawierają dużo magnezu (dobre dla mięśni, zalecane dla miłośników kawy)


Próbowaliście maseł z innych orzechów, niż fistaszki? Jak Wam smakują?
Lubicie domowe masła, czy wolicie kupić gotowy słoiczek?

Pozdrawiam,
martynika

10 komentarzy:

  1. Migdałowego jeszcze nie jadłam, więc będę próbować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Migdały także uwielbiam - za smak i właściwości zdrowotne :) Masło z nich także czasem robię, ale cukru już nie dodaję, bo smakuje mi takie naturalne ;) Twoje wygląda bardzo smakowicie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Masło orzechowe uwielbiam, wiec pewnie i te pokocham :P Tylko trzeba zrobić!

    OdpowiedzUsuń
  4. Też uwielbiam orzechy i wszelkie masła - teraz jeszcze robię sobie mleko owsiano - migdałowe i jest naprawdę pyszne - szczególnie z dodatkiem czekolady :)

    Wystarczy namoczyć płatki - migdały tez - obrać ze skórki - dobrze zmiksować z wodą - gęstość jak kto lubi - przecedzić na sitku i już !
    A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam przepisy, gdzie wyciska się migdały w gazie, żeby je lepiej "wydoić":), nie próbowałam sama robić mleka, wydaje mi się, że mój blender może tego nie przeżyć, haha.Ale kusi mnie!

      Usuń